Försäljningsvillkoren (som godkänns vid skapande av ett konto) gäller för försäljning av varor och tjänster på Puff-bar.se till konsumenter.
Säljare är: Puff-bar.se
Juridiskt namn: Digital Value AB
Företagsadress (Huvudkontor): Kolsyregatan 21, 21648 Malmö, Sverige
Köpare är: Den person som anges som köpare i beställningen och hädanefter kallas dig, dig (och liknande uttryck som din eller dina används).
På Puff-bar.se kan du köpa varor och tjänster direkt från Puff-bar.se. För att göra köp på Puff-bar.se måste du acceptera villkoren i detta avtal och följa dessa i sin helhet.
Försäljningsvillkoren utgör tillsammans med din beställning och orderbekräftelse en komplett kontraktsgrund för köpet.
Om du är under 18 år kan du inte handla på Puff-bar.se. Detta beror på att Puff-bar.se säljer varor och tjänster som inte är lämpliga för minderåriga (personer under 18 år). Om du köper varor eller tjänster till personer under 18 år, stänger Puff-bar.se omedelbart ditt konto.
Puff-bar.se tar ut moms för varor.
Konsumentköp regleras av konsumentköplagen, ångerrättslagen, marknadsföringslagen, personuppgiftslagen, e-handelslagen och kreditköplagen.
Om du kontaktar Puff-bar.se via e-post sparas din e-postförfrågan och kontaktinformation hos oss. Om du kontaktar Puff-bar.se per telefon sparas ditt telefonnummer hos oss. Dessa uppgifter är nödvändiga för att kunna fullfölja din förfrågan och för att kunna kontakta dig vid behov av uppföljning.
2 Beställning och avtalsprocess
Din beställning är bindande när beställningen är registrerad hos oss. Vi är också bundna av din beställning om detta inte avviker från vad som erbjuds av oss i vår onlinebutik, vår marknadsföring eller på annat sätt. Du har fortfarande rätt att dra dig tillbaka från köpet enligt ångerrättslagen, se ytterligare avsnitt 6 i avtalet.
Puff-bar.se är bunden av det pris som anges vid utcheckningen från kassan, se även punkt 3 nedan.
Vid avvikelser i vårt lager, eller om en vara är slutsåld, kan din beställning eller delar av den annulleras. I en sådan situation kommer du att underrättas om detta, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället.
Puff-bar.se skickar en orderbekräftelse när beställningen har gjorts. Säljaren ska sedan meddela dig om något är slutsålt.
3 Priser
Alla priser inkluderar moms. De totala kostnaderna för köpet visas innan slutförandet av en beställning och inkluderar alla kostnader i samband med köpet såsom porto, frakt, förpackning etc.
Vid köp av varor från Puff-bar.se för leverans till platser där moms inte behöver betalas, är priserna fortfarande inklusive moms, som eventuellt kan återbetalas senare.
Priserna ändras ständigt och vi förbehåller oss rätten att ändra priser fram till slutförandet av varje enskilt köp till följd av ändrade priser från våra leverantörer eller valutaförändringar.
4 Betalning
Köpeskillingen kan efter eget val vid kassan avräknas via kreditkort, MobilePay eller med en faktura för uppskov eller återbetalning. (De olika betalningslösningarna har olika villkor och bestämmelser utöver dessa)
Vid utebliven betalning skickas fordran efter föregående varning till inkasso.
5 Leverans
Alla allmänna leveranstider som anges på Puff-bar.se ska betraktas som vägledande. När leveranstid anges i antal dagar avses arbetsdagar och transportörens tid är alltid i tillägg. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra den angivna allmänna leveranstiden utan ytterligare varsel.
Om det har varit skriv- eller tryckfel av betydande storlek från Puff-bar.se i annonser och liknande och / eller allmänna presentationer i onlinebutiken, som är större än 10% av det normala detaljhandelspriset, kan Puff-bar.se ensidigt radera eller avvisa beställningar. Sådana fel ska dock rättas inom rimlig tid efter att felet upptäckts.
Om leveransen av produkterna är försenad kommer Puff-bar.se att ge dig information så snart vi har kännedom om det, tillsammans med information om och eventuellt när leverans kan ske, eller om produkten (erna) är slutsålda.
Om leveransen är försenad har du rätt att annullera köpet. Vid annullering av köpet på grund av försenad leverans återbetalar vi köpeskillingen inom 14 dagar. Återbetalningen av köpeskillingen sker med samma betalningsmedel som du använde vid beställning.
Leverans av produkterna sker på det sätt, på platsen och på eller inom den avtalade tiden (se punkt 1 och 2 ovan). Puff-bar.se är ansvarig för produkterna tills de övertas av dig, dvs. när du har fått produkterna i din besittning.
När du har fått produkterna ska du, så snart du har möjlighet, kontrollera om leveransen är i överensstämmelse med leveransbekräftelsen. Kontrollera om produkterna har skadats under transporten eller om produkterna annars har brister eller fel. Om det under transporten har skett skador eller om det du har fått inte överensstämmer med vad du har beställt, vänligen kontakta oss så snart som möjligt. Ta hand om förpackning och produkt tills ärendet är behandlat och du har fått återkoppling från oss.
Prisändringar som uppstår efter beställningstidpunkten har inte retroaktiv effekt.
Bruksanvisning kommer att inkluderas eller vara tillgänglig på tillverkarens webbplats.
6 Ångerrätt
Ångerrättslagen ger dig rätt att annullera ditt köp. Ångerrätten gäller för varor och vissa tjänster (se undantag i sista avsnittet). Ångerrätten förutsätter att du underrättar Säljaren om leveransen senast 14 dagar efter mottagandet av leveransen (ångerrättsperioden).
Kontakta oss och informera om att du vill utnyttja ångerrätten. Vi kan kontaktas på support@Puff-bar.se.
För att ångerrätten ska kunna åberopas måste produkten returneras till säljaren av produkten i ungefär samma mängd och skick som du mottog den. Om du använder eller undersöker varan på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion och detta resulterar i att varan minskar i värde, kan säljaren dra av ett belopp motsvarande minskningen i värde från köpeskillingen som ska återbetalas.
Alla produkter måste returneras till säljaren inom rimlig tid vid utnyttjande av ångerrätten.
Köparen bär risken för att transportera varan tillbaka till Säljaren.
Säljaren är skyldig att betala tillbaka till dig vad du har betalat, inklusive porto för frakten, expeditionsavgift, tullavgifter, inkassoavgift etc. Detta gäller endast när hela köpet returneras. Om du uttryckligen har valt en särskild frakt utöver vad som är nödvändigt för att skicka varan, ska detta betalas av dig.
Återbetalning sker inom 14 dagar efter att Säljaren har mottagit meddelandet om annullering, men fortfarande inte före 2 dagar efter att Säljaren har mottagit returen från dig eller dokumentation från dig om att du har skickat returen tillbaka till Säljaren.
Produkten skickas tillbaka till säljaren i originalförpackningen tillsammans med en ifylld ångerrätt. Returen ska ske till säljaren i enlighet med gällande villkor.
Återbetalningen av köpeskillingen sker med samma betalningsmedel som du använde vid beställning, såvida inte annat avtalas eller det finns hinder för återbetalning med hjälp av betalningsmetoden.
Ytterligare information om hur man utövar ångerrätten finns i ångerrättslagen.
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
Varor som används i fysisk kontakt med munnen eller föremål som vi ser används mer än nödvändigt.
7 Försenad leverans
Om Säljaren inte levererar varan eller levererar den för sent enligt avtalet, och detta inte beror på dig eller omständigheter från din sida, kan du enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 5 hålla inne köpeskillingen, begära fullgörelse, säga upp avtalet eller kräva ersättning från säljaren.
Vid försening ska krav riktas till säljaren inom rimlig tid.
8 Klager och garanti
Om det upptäcks ett fel eller brist ska du inom rimlig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt det, underrätta säljaren om att du vill åberopa bristen (klagomål). Tidsfristen för klagomål är dock inte mindre än två månader från det att du upptäckte bristen. Klagomål ska under alla omständigheter lämnas senast två år efter att du tagit varan i besittning. Om produkten eller delar av den vid normal användning är avsedd att hålla betydligt längre, är den sista tidsfristen för reklamation fem år. Om du inte klagar i tid förlorar du rätten att åberopa bristen.
Om det är ett fel på varan och detta inte beror på dig eller omständigheter från din sida och du har klagat inom de angivna tidsfristerna, kan du enligt reglerna i konsumentköplagen kapitel 6:
hålla inne hela eller delar av köpeskillingen (om den inte redan är betald)
under vissa omständigheter välja mellan rättelse eller omleverans
under vissa villkor kräva prisavdrag
under vissa villkor kräva ersättning
kräva annullering om bristen inte är obetydlig (det är normalt en förutsättning för annullering att varan returneras i samma skick och mängd, se konsumentköplagen)
Om det inte finns någon brist kan säljaren endast kräva betalning för inspektioner som varit nödvändiga för att avgöra om det finns en brist och betalning för reparation av varan, om vi uttryckligen har informerat dig om att du ska täcka sådana kostnader, konsumentköplagen.
Om du på eget initiativ genomför åtgärder för att avhjälpa bristen utöver vad som eventuellt avtalats med Säljaren, betalar Säljaren inte dessa kostnader.
Säljaren förbehåller sig rätten att avvisa ett klagomål om det visar sig att varan inte har någon brist enligt gällande konsumentlagstiftning.
Säljaren kan reparera en vara 2 gånger för samma fel. Vid samma fel 3 gånger kan köparen kräva återbetalning. Beloppet återbetalas inom 14 dagar.
Säljaren är ansvarig för returforsendelse för godkända klagomål.
Om du ber oss att radera ditt kundkonto, raderas all köphistorik också. Det är viktigt att du tar hand om kvitton för dina inköp i samband med eventuella framtida klagomål. Utan kvitto kan en garanti/klagomål inte användas. Om det efter radering av ett kundkonto skulle vara nödvändigt att returnera varan till oss i samband med ett klagomål, måste ett nytt kundkonto skapas så att vi kan hantera klagomålet.
9 Betalning med kort
Principiellt åtar vi oss inte att lagra kortnummer utöver vad som är nödvändigt för att säkerställa effektiv hantering av eventuella problem med debitering, annullering av reservation och kredit.
För att göra det enklare att handla hos oss nästa gång kan du, när du betalar i kassan, välja att lagra dina kortuppgifter säkert hos oss. Det är viktigt att du loggar ut från ditt kundkonto när du har avslutat köpet. Du är ansvarig för att inte dela ditt användarnamn och lösenord med andra.
10 Sekretesspolicy
Genom att acceptera våra försäljningsvillkor ger du också ditt samtycke till att lagra och behandla dina personuppgifter.
Om du väljer att skriva en produkt- eller partnerrecension kommer recensionen och det namn du väljer att använda att synliggöras för andra kunder. Behandlingen av data avseende omnämnande av en partner regleras genom ett databehandlingsavtal (DPA), där Puff-bar.se är ansvarig för behandlingen.
11 Personalisering och profilering
Genom att acceptera försäljningsvillkoren och bli kund hos Puff-bar.se accepterar du att vi personaliserar innehållet på webbplatsen baserat på dina rörelser och historia och att data används för att placera dig i en intressegrupp så att du får relevant marknadsföring på externa webbplatser.
Vi gör detta genom att använda externa och interna cookies och system, bland annat genom att analysera information om hur du använder webbplatsen, vilka produkter du tittar på, vad du har köpt och vad du är intresserad av.
12 Kundens skyldigheter
Den person som är registrerad som kund hos Puff-bar.se är ansvarig för betalning av de tjänster som tillhandahålls av Puff-bar.se i enlighet med dessa villkor. Ansvaret inkluderar även andras användning av kundens tillgång, inklusive obehörig användning, så länge det inte kan bevisas att obehörig användning möjliggjorts genom vårdslöshet från Puff-bar.se. Du som kund är också ansvarig för att säkerställa att uppgifterna på ditt konto är korrekta. Dessa uppgifter kan hanteras på “min sida”. Ändringar av namn måste göras genom att kontakta vår kundtjänst.
13 Extraordinära omständigheter
Säljaren är endast ansvarig för värdeförlust av varan om det finns bevisade fel eller brister. Detta gäller dock inte om vi bevisar att bristen beror på omständigheter utanför vår kontroll och som vi med rimlighet inte kunde förväntas undvika eller övervinna konsekvenserna av.
Säljaren är inte ansvarig för indirekta förluster till följd av brister, om inte förlusten beror på grov vårdslöshet eller uppsåt från Säljarens sida.
Vid konsumentköp kan villkoren inte vara sämre än lagens villkor, se pkt. Konsumentköplagen.
14 Ändring av villkoren
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor, inklusive som följd av ändringar i lagstiftningen.
15 Force majeure
Blir vi förhindrade att leverera eller utföra obligatorisk leverans, eller blir en sådan leveransskyldighet orimligt betungande till följd av en arbetskonflikt eller någon annan omständighet, när parterna inte kan kontrollera den, såsom vid brand, krig, mobilisering eller oförutsedda militära inkallelser av samma omfattning; rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, upplopp och oroligheter, brist på transportmedel, allmän brist på varor, minskningar i bränsletillförseln samt brister eller förseningar i leveranser från underleverantörer eller tillverkare som följd av sådana omständigheter som nämns i detta avsnitt, är Säljare befriade från allt annat ansvar än i händelse av klagomål och krediterar det till den bristfälliga varans köpeskilling.
16 Tvister och lagval
Tvister i samband med villkoren och tillhörande bestämmelser samt tvister som annars rör handel på Puff-bar.se följer svensk lag och tillhör de allmänna tvistlösningsorganen och domstolarna.
Om du vill klaga på en produkt eller tjänst köpt hos oss kan du lämna in ett klagomål till Konsumentverket eller via EU:s onlineplattform för tvistlösning (ODR-portalen). Konsumentverket är en statlig myndighet som vägleder konsumenter och medlar i tvister mellan konsumenter och företag.
Senast uppdaterad 17.06.2024